Met Navteq wil Nokia vaste voet aan de grond krijgen op de markt voor
autonavigatie. Het bedrijf betaalt 8,1 miljard dollar (circa 5,1 miljard
euro) voor de producent van digitale kaarten. Nokia kreeg eerder al groen
licht van de Amerikaanse mededingingsautoriteiten.

Op de navigatiemarkt bindt Nokia de strijd aan met onder meer TomTom,
dat gespecialiseerd is in navigatiesystemen. Het Nederlandse bedrijf rondt
momenteel de overname af van Tele Atlas, de enige serieuze concurrent van
Navteq. Ook die overname is volgens Kroes niet schadelijk voor de
concurrentie.

Volgens Kroes is het onwaarschijnlijk dat Nokia en TomTom de acquisities van
respectievelijk Navteq en Tele Atlas aangrijpen om concurrenten op kosten te
jagen door kaarten duurder te maken of voor zichzelf te houden. In beide
gevallen zou het verlies aan inkomsten uit kaarten niet worden gecompenseerd
door extra omzet uit mobiele telefoons of navigatiekastjes, aldus Kroes.

In het geval van Nokia oordeelt Kroes dat andere fabrikanten van
mobiele telefoons nog steeds kunnen concurreren met de Finse
wereldmarktleider. Dat kan bijvoorbeeld door samen te werken met andere
ontwikkelaars van navigatietoepassingen of door in te zetten op andere
extra’s op hun mobieltjes.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl